Wybierz temat
1. Wybierz temat, na jaki chcesz pisać. Zajmujesz się rękodziełem? Stwórz poradnik, jak zrobić kolczyki. Wszyscy chwalą Twoje sałatki? Opisz swoje ulubione przepisy. Znasz miasto jak nikt inny? Pomyśl o przewodniku. A może dobrze się czujesz, wymyślając historie? Napisz opowiadanie! Tematów jest właściwie nieskończona ilość. Wybierz ten, w którym czujesz się najlepiej i w którym czujesz się specjalistą / specjalistką. Najciekawsze są takie e-booki, które są tworzone z pasji.
2. Zorientuj się w temacie. Chcesz pisać książkę kucharską? Pamiętaj, że jest ich na rynku bardzo dużo. Może więc zaproponuj bardziej sprecyzowane, mniej popularne przepisy. Sprawdź, co znajdziesz na wybrany przez siebie temat w Internecie, popytaj znajomych, idź do księgarni. Poradnik jak schudnąć? Hmm, a może bardziej konkretnie? Z pewnością nie chcesz, aby Twoja publikacja utonęła w gąszczu setek innych.
Określ czytelników
3. Zdefiniuj, dla kogo będziesz pisać. Dla dzieci? Pamiętaj o specyficznym języku. Przyda Ci się pomoc grafika, ilustratora? Sam / sama zadbasz o obrazki? Tworzysz poradnik dla profesjonalistów w danej dziedzinie? Na pewno będziesz potrzebować więcej konkretów, nazw, zwrotów. Czy Twój plan podróży będzie dla osób znających to miejsce? Czy muszą posługiwać się językiem obcym? Wczuj się w rolę Twojego odbiorcy – co go zainteresuje? Czego mu brak?
Przejdź do planowania
4. Zrób plan treści. O czym będziesz pisać? Jakie informacje zamieścisz? Mapy / nazwy hoteli / ciekawostki na temat miejsc? Potrzebne półprodukty / opis wykonania / zdjęcia / porady? Na jakie pytania czytelnika odpowiesz, jakich treści dostarczysz? Czy skupisz się jedynie na poleceniu łatwych do uprawy roślin? A może opiszesz wyjątkowe okazy? Wypisuj wszystko, co przyjdzie Ci do głowy. Najwyżej potem coś odrzucisz (lub dodasz).
5. Zbierz potrzebne materiały. Zrób zdjęcia, notatki, sprawdź linki, zapisz tytuły, nazwy, zbierz grafiki. Wszystko to, co może się przydać, a o czym pisałeś / pisałaś w planie treści. Być może w tym momencie dodasz coś jeszcze do planu – super! O to właśnie chodzi. Im więcej informacji zbierzesz teraz, tym łatwiej będzie Ci pisać.
6. Stwórz sobie harmonogram prac: kiedy będziesz pisać? Ile godzin tygodniowo? Kto i kiedy zajmie się oprawą graficzną? Trzymaj się ustalonego harmonogramu. Pamiętaj, że lepiej pisać trochę, a regularnie. Narzucenie sobie ram czasowych sprawi, że nie odłożysz wszystkiego do szuflady. Ale nie przesadź! Czy masz czas na codzienne, kilkugodzinne pisanie? Nie? Mierz siły na zamiary!
Zacznij pisać
7. No to teraz przechodzimy do pisania. Pamiętaj: jeśli sobie wszystko wcześniej ułożysz, ten punkt nie będzie taki trudny. Trzymaj się planu, ale nie na sztywno – czasem trzeba coś zweryfikować, czasem wpada nam do głowy lepsze rozwiązanie. Najważniejsze to trzymanie się wybranego tematu. A jak pisać? Prosto. Naprawdę. Unikaj skomplikowanych słów i pojęć. Twój czytelnik ma zrozumieć, co chcesz przekazać.
8. Zredaguj tekst: przejrzyj jeszcze raz, sprawdź błędy. Pamiętaj, że korekta tekstów w Wordzie czy innym programie nie jest w 100% wiarygodna! Przykład: woda/wóda, dobrzy/dobry, lek/lęk. Dla programu oba te zapisy są poprawne. A ich treść robi różnicę, prawda? Czy czujesz się na siłach, by poprawić błędy stylistyczne, interpunkcyjne? Nie? I od tego jest osoba zajmująca się korektą, czyli korektor / korektorka. Zapraszam do kontaktu.
9. Korektor spojrzy na Twój tekst profesjonalnym okiem: znajdzie i poprawi błędy wszelkiego typu. Zwróci uwagę na nieścisłości w tekście, na błędny spis treści. Uwierz: możesz czytać swój tekst kilkanaście razy (hmm, tylko czy będzie Ci się chciało?), a i tak może się okazać, że coś przeoczysz. Nasze oczy bowiem przyzwyczajają się do tekstu i w pewnym momencie nie zauważają już błędów. A Ty przecież jesteś jeszcze emocjonalnie zawiązany / związana ze swoim tekstem, prawda? I według Ciebie wszystko jest w porządku.
10. Możesz poprosić kogoś bliskiego czy zaufanego o przeczytanie Twojego tekstu. Koleżanka? Brat? Mama? Niech się wypowiedzą, czy to, co stworzyłeś / stworzyłaś, jest przyjemne w odbiorze, ciekawe. Możesz też zapytać osoby w grupie skupionej wokół Twojego tematu, ale czy będziesz chciał / chciała udostępnić komuś obcemu cały swój tekst? Oczywiście to Twój wybór.
Opublikuj swój tekst
11. Jeśli jesteś już zadowolony / zadowolona ze swojego e-booka, tekst jest zaakceptowany i sprawdzony pod wszelkim możliwym kątem, czas na publikację. Możesz to zrobić na wiele sposobów, samodzielnie (np. w Canvie) lub przy pomocy specjalisty. Zaletą samodzielnej pracy jest na pewno niski koszt, ale wadą duży nakład pracy. U specjalisty odwrotnie: musisz za to zapłacić, ale ten komfort wolnego czasu…
12. Publikować możesz bezpośrednio na przeznaczonych do tego platformach (znajdziesz je w Internecie), możesz przekształcić swój tekst na format PDF, EPUB czy MOBI. To najpopularniejsze z nich. Wybór należy do Ciebie i zależy od tego, co chcesz robić z tekstem dalej. Czy będziesz publikować na swojej stronie internetowej? Czy wyślesz tekst do wydawnictwa? A może czytelnicy będą z niego korzystać tylko na telefonach komórkowych? Zastanów się, zorientuj.
E-book na czasie
13. Czym charakteryzuje się dobry e-book? Powinien być czytelny, przyjazny dla oka, ale i dla urządzeń, na którym będzie czytany. Treści powinny być interesujące, dobrze zredagowane, zrozumiałe i przede wszystkim bez błędów. Grafiki odpowiednio dobrane: czy pełnią rolę tylko ozdoby czy dopełniają całość tekstu i są niezbędne? W obu wypadkach powinny być dobrej jakości.
14. Obecnie ciekawe e-booki są interaktywne. Zawierają hiperłącza np. odsyłające czytelnika do strony, gdzie może zarezerwować hotel, do sklepu ze składnikami czy do wyszukiwarki. Często mają notatki czy zakładki. Ze strony, którą czytasz, możesz jednym kliknięciem przejść do innej, potrzebnej do uzupełnienia danej treści.
15. Pamiętaj, że e-book w obecnych czasach powinien być też odpowiednio zabezpieczony i chronić prywatność, Twoją i czytelnika. Musi mieć zabezpieczenia przez nieautoryzowanym kopiowaniem, udostępnianiem treści czy ingerencją w tę treść. Nie wiesz, jak zrobić te wszystkie zabezpieczenia oraz wspomniane wcześniej hiperłącza? Zwróć się do specjalisty.